n June 28, the Honduran military ousted elected
President Manuel Zelaya and installed in his
place Roberto Micheletti, president of the Hon-
duran Congress. Most American news organiza-
tions labeled the event a “coup,” and so did
every country in the hemisphere. In contrast to
g (e Bush administration’s embrace of a coup
against President Hugo Chévez in 2002, President
Obama joined the chorus of condemnation.

So why has the Obama administration been subject to
so much domestic criticism for refusing to recognize the
new government? Have American news media accurately
conveyed the degree of U.S. resolve to restore Zelaya? Is
there anything to the claim that the media got the story
wrong in the first place—that is, that the military’s action
was not really a coup but a defense of the Honduran con-
stitution against an illegal grab for power by Zelaya?

On
HELLINGER

A Washington Post editorial on June 30 condemned
the “arrest and deportation by the country’s military”
but went on to call Zelaya a “threat to democracy.” On
July 2, the Washington Times editorialized that the
Obama administration “stands with tyrants.”

Distortions in the media

The Dominion, a Canadian media cooperative of inde-
pendent journalists, lists “five things that the corporate
media don’t want you to know about the coup inn Hon-
duras.”

* The coup was “carried out on behalf of corporate and
transnational elites,”

= Corporations have been bussing employees to pro-
coup marches.

= Zelaya is really a centrist who moved left because of
popular pressure for change at home.

¢« The coup and subsequent repression are being car-
ried out by officers who have trained at WINSEC. for-

THAY MIGHT Bf THE GOAL

merly known as the “School of the Americas,” at Fort

Benning, Georgia.

* The “constitutional referendum was not focused on
extending Zelaya’s term limit. The referendum on the
constitution marked the beginning of a popular pro-
cess of participative democracy, which is extremely
threatening to the local and transnational elites.”
These first four claims go to sins of omission, but the

fifth goes to the heart of an issue that has become a

drumbeat among conservative pundits and is frequently

raised in blogs and op-eds, including a widely circulated
one by Roberto Micheletti.

An initial spate of reporting suggested that anything
less than the restoration of Zelaya would encourage
coups elsewhere. President Oscar Arias of Costa Rica
endorsed the position that Zelaya be re-installed with
his powers curtailed.

From the very start, American news outlets have
stressed Zelaya's friendship with Chéavez as an ominous
sign. For example, an Associated Press story thatran on
the front page of the St. Louis Post-Dispatch (“Hon-
duran President is Ousted by Military,” June 29) had
this lead: “Soldiers ousted the democratically elected
president of Honduras on Sunday, and Congress named
a successor, but the leftist ally of Venezuelan President
Hugo Chavez denounced what he called an illegal coup
and vowed to stay in power.”

The Post relied almost exclusively on abbreviated
wire service reports. The best local coverage was pro-
vided on July 14 by Eric Becker in the St. Charles edi-
tion of the Suburban Journals, not normally known for
international news. Becker's
story told of the difficulties
besetting “Because We Care,” an
effort by a 8t. Charles couple to
provide health and education support for poor children.

Becker reported that the couple’s main contact in
Honduras backed the ouster of Zelaya, invoking fear of
his alliance with Chévez and accusing the Honduran
president of undermining democracy. But Becker accu-
rately reported on the complex opinions held by Hon-
durans and the opposition of the country’'s teachers to
the coup, something many prestigious news outlets
have failed to do.

Becker also was perhaps the only mainstream
reporter in the U.8. to report accurately that Micheletti
himself tried to change the Honduran constitution in
1985 to extend the terms of then-president Roberto
Suazo Cordoba.

What does Zelaya want?

To implement “citizen power” Zelaya would have to
confront the power of his own social and political class.
Elites in Honduras had come to rely heavily on the mil-
itary to keep popular movements for change in check.
To keep their own competition from drawing military
intervention, and to comply with the global pressure to
democratize, the often fractious political elite decided
to include in the 1982 constitution a clause limiting the
president to one term.

Although often portrayed as a violation of the consti-
tution’s prohibition on using a referendum to amend it,
in fact Zelaya's referendum was advisory, so at least
technically it would not violate the constitution. Pur-
thermore, it was to be held simultaneously with the
election for a new president, so it would not have
resulted in his re-election. Yet, there is little use deny-
ing that Zelaya was aiming at constitutional change and

JULYZAUGUST 2009 ST LOUIS JOURNALISM REVIEW T 18



hoped someday to return to the presidency.

In January 2007, Zelaya gave his own account of why
he had chosen to confront the country's political elite.
“Undoubtedly, the principal problem of Honduras is that
its political system throughout history has conceded
laws, contracts, privileges and concessions that favor
certain sectors but discriminate immorally against the
great majority of the Honduran nation.”

Proposing sweeping constitutional changes, he
argued, "It is not possible for the President alone to
make these changes. . . . it requires the cooperation of
other powers of the state, of the owners of capital. of the
means of production, of the private sector. of the own-
ers of the means of communication, of journalists, and
of the people in general.”

The Supreme Court and Congress rejected the refer-
endum as unconstitutional according to the present
charter. Zelaya then led a march to a warehouse in order
to seize ballots and deploy them in the election. When
the military commander subsequently refused to follow
the president’s order, Zelaya tried to fire him, prompting
the coup.

However, a number of problems cropped up immedi-
ately in the story as told by coup supporters. Initially,
the military announced that Zelaya had actually
resigned in a writlen potice, but then in the face of
denials by the president the coup-makers could not pro-
duce the letter. Then, a number of Honduran politicians
backing the coup admitted that even if the ouster was
constitutional, the virtual kidnapping of the president
by masked soldiers who immediately flew him out of the
country was not in any way legal.

Colonel Bayardo Inestroza, the military adjutant gen-
eral, who advised the coup makers on legal matters,
contended the military had to act as it did to “avoid a
bloodbath,” acknowledging that Zelaya's supporters
would have massively protested the president’s jailing
inside the country. “We committed a crime.” said the
military lawyer, “but we had to do it.”

The Honduran media

To this mixture must be added the influence of the
Honduran media, which are owned by the same eco-
nomic elite that controls the economy based on agricul-
tural exports and labor intensive manufacturing. The re-
orientation of this economy implied by Zelaya
represented a direct attack then on the economic inter-
ests of those who own the media.

“A small group of powerful entrepreneurs linked
together by commercial, political and family ties own
the majority of communications media in the country.”
This conclusion was drawn in 2008 by the Bush admin-
istration in the State Department's annual human rights
report. Honduras has four national circulation newspa-
pers that are owned by three families, with most radio
and television stations controlled by a fourth group. The
three most important television stations are owned by a
single family, Ferrari, which also dominates radio.

In May 2007, Zelaya complained that the media
refused 1o cover the accomplishments of his adminis-
tration, especially in education. Taking a page from the
Chdvez playbook, he began to periodically demand that
the country’s media broadcast his speeches. The media
owners refused. To add fuel to fire, the Supreme Court,
composed of judges drawn from the two mainstream
parties, attempted to force Zelaya to sell the frequency
of the state television station to the private group Tele-
unsa.

In October 2007, Zelaya traveled to Miami to
denounce the Honduran media before the InterAmeri-
can Press Association (JAPA). The media oligopoly, he
said, “is limiting the right to information and freedom of
expression of all Hondurans.”

In 2008, the French Press Agency (AFP) denounced
the sorry state of journalism in Honduras. In an inves-
tigative report, a special rapporteur for the Organization
of American States found “disquiet in many sectors over
the low ethics of certain journalists and communica-
tions media that are motivated by personal interest, eco-
nomics or to harm the honor of people.”

The AFP investigation, coauthored by the Honduran
representative for the United Nations Program for Devel-
opment, charged that “corrupt journalism navigates on
a sea of impunity in the country” and reported on many
threats against reporters. Radio and television journal-
ists were especially susceptible to bribery, said the AFP.

PR offensive in US

Coverage of Honduras has focused on two sides of a
three-sided battle for public opinion. Supporters of
Zelaya generally gain access to the American public
only via alternative news shows, like Democracy Now!
and Internet sites. The Obama administration and some
liberal outlets promote the point of view that “both sides
are wrong and should compromise”—that is allow
Zelaya back but stripped of power. Meanwhile,
Micheletti’s supporters have waged a counter-offensive
against the characterization of Zelaya’s ouster as a
coup, hiring some high-powered Washington lobbyists
and lawyers to make the case.

An AP report (July 21) characterized the Hondurans
trying to influence Washington as “the soldiers, politi-
cians and businessmen who ousted left-learning Presi-
dent Manuel Zelaya” and said they are “waging a lobby-
ing campaigno to paint themselves as a bulwark against
‘dictatorship’ and ‘communism’.”

Kevini Bogardus reported in The Hill on July 28 that
seven trade associations affiliated with the U.S. Cham-
ber of Commerce wrote a letter to President Obama stat-
ing, "Predictability and stability are absolutely critical
to U.S. companies, especially in these difficult eco-
nomic times. Key to that predictability is that the United
States maintain a secure bilateral and regional eco-
nomic relationship with Honduras.”

Robert White, former ambassador to El Salvador,
sumimarized the story behind the coup—the story miss-
ing in accounts stressing respect for the Honduran con-
stitution--this way: “Coups happen because very
wealthy people want them and help to make them hap-
pen; people who are used to seeing the country as a
money machine and suddenly see social legislation on
behalf of the poor as a threat to their interests. The aver-
age wage of a worker in free trade zones is 77 cents per
hour.” @

Dan Hellinger 5 2 professor of politcal scence
at Webster Urtiversity,

191 JULYJAUGUST 2009 57 LOUIS JOURNALISM REVIEW



A AMKEISIA

ON HUMAN RIGHY S IN HONDURAS

By DAN HELUINGER

vide context in the form of human rights abuses
that happened 25 years ago?

Consider the response of Colonel Bayardo Inestroza,
the military’s top lawyer, to the question of whether the
Honduran military was more comfortable with a right-
wing military commander than a left-wing one. Inestroza
replied, “In 1980, when I was a second lieutenant, we
found subversive movements here, and we were the only
ones that didn't have a fratricidal war. It would be diffi-
cult for us with our training to have a relation with a left-
ist government. This is impossible.”

In the early 1980s, Honduras was used as a secure
base for U.S. training and support of the Contras army
trying to reverse the Sandinista, and for training and
support of the Salvadoran military, which was fighting
to repulse a leftist insurgency. During the confirmation
hearing on John Negroponte's nomination to be the first
Director of National Intelligence, Human Rights Watch
urged he be asked to explain his record as ambassador
to Honduras.

HRW said, “"Negroponte served in Honduras from
1981 to 1985, when the Honduran security forces were
implicated in the abduction, torture, and murder of
scores of people. Despite these abuses, the country was
receiving millions of dollars of U.S. military aid, training
and operational support.”

Conditions have not improved much. In 2007, the
U.5. State Department reported the following “human
rights problems” in the country: "Unlawful killings by
members of the police, arbitrary and summary execu-
tions committed by vigilantes and former members of
the security forces. the disappearance of a former dissi-
dent, beatings and other abuse of detainees by security
forces, harsh prison conditions, failure to provide due
process of law. lengthy pretrial detention, political
interference in the judicial system, judicial corruption
and institutional weakness, illegal searches, erosion of
press freedom, violence and discrimination against
women, child prostitution and abuse, trafficking in per-
sons, discrimination against indigenous people, dis-
crimination against persons based on sexual orienta-
tion, ineffective enforcement of labor laws, and child
labor.”

An International Observer Mission of 15 different
European and Latin American human rights organiza-
tions have documented at least nine slayings of grass-
roots leaders opposed to the coup, as well as threats
against many journalists, intellectuals, and progressive
Catholic clergy.

Reporters may have a hard time sorting out the
claims and counterclaims on human rights in Hon-
duras. The country's National Commission on Human
Rights is appointed by the government. In this particu-
lar case its members owe their selection to Roberto
Micheletti. in his capacity of president of Congress and
head of the Liberal Party.

Ramon Custodio heads the comimission, and his job
is to provide cover for Micheletti on human rights
issues. For example, on July 3, the military shut down
Radio Globo, the only station willing to report on the
coup. When a reporter for the station called Custodio to

Shmﬂd news coverage of the Honduran crisis pro-

complain, she says he responded, "Why are you speak-
ing about what you shouldn’t be speaking about?”

Before the coup, Custodio referred to Zelaya's sup-
porters as a mob. After the shooting of several anti-coup
demonstrators, Custodio dismissed charges that the
military was responsible, saying that the bullets were of
a different caliber than those used by the army.

Human rights groups independent of the government
tell a different story about conditions than does Custo-
dio. A United Nations mission to investigate media con-
ditions since the coup reports that uncooperative media
have largely been militarized. The owner of the small TV
Atlantica {Channel 26) told the delegation that his sta-
tion was explicitly warned by the military not to trans-
mit any information not provided by the de facto gov-
ernment. The mission detailed many incidents of
threats against independent journalists, blocked trans-
missions. and interference with Internet communica-
tions. One journalist, Gabriel Fino Noriega, reporter for
Radio Estelar, was assassinated by paramilitaries.

The Committee to Protect Journalists, which often
severely criticizes the Venezuelan government, has con-
demned various acts of violence and intimidation
against journalists, but the Inter-American Press Asso-
ciation (IAPA} has maintained a stony silence. A search
of the group’s web site in late July found no press
release commentaries on the situation in Honduras
since late 2007. Since the coup, of 21 press releases
issued by the “Impunity Project,” which operates out of
the JAPA's headquarters in Miami, only one was on Hon-
duras—~the discovery of the body of a journalist missing
for three months. &

SARAH PALIN

. Continued from page 17

short political resume became prima facie evidence of
small-town values. Her lack of education, credentials or
professionalismm was transmuted by similar alchemy
into populism. While not particularly truthful or accu-
rate, she uses colorful language and name-calling as the
mannerisms of forthrightness and thus cultivates an
image of candor, rather like George W. Bush.

It is uncertain whether Palin will be able to sustain
that role, now that she will be making much more
money on one hand, but without upholding the respon-
sibilities of elected office on the other. The current con-
sensus of punditry—that she has a lock on the Republi-
can “base”—may be simplistic. The genuinely religious
portion of the conservative “base” tends to prefer mod-
est means as well as modest credentials, in its public
heroes.

Meanwhile, however, the corporate-funding brick in
the “base” will undoubtedly support Palin. Her first
major public relations offensive has been her well-pub-
licized accusations, later dialed back, that health insur-
ance reform includes “death panels” to kill off old peo-
ple and people with disabilities. Whatever becomes of
Palin's relationship with grass-roots Christian consery-
atives of modest means, the corporate-lobbying brick in
the base should remain tight for her. M

Margie Burns is 4 freelance journalist in Washington, 0.C.
teaches college En

andd
glish,

JULYZAUGUST 2009 ST LOUIS JOURNALISM REVIEW | 20



